Autosavotat 1930-luvulla

Vuosina 1934-1939 Sallan-Kuusamon seudulla oli suuria savottoja, joihin liittyen puutavaraa kuljetettiin talvi-aikana idän suunnasta Hautajärventietä Karhujärven kautta Kemijärven Räisälään, jossa puutavarakuormat purettiin järven (Kemijärven) jäälle odottamaan kesää ja uittoa.

Hautajärventien kapeuden vuoksi aurattiin Karhujärven jäälle talvitie. Talvella 1939 eräs kuorma-auto upposi Karhujärvellä jäihin jään petettyä painavan auton ja lastin alla.

Savotan auto jäissä

Eräs autosavotoista oli Aholanvaaran autosavotta. Aholanvaara on Hautajärventien pohjoispuolella Karhujärven ja Hautajärven puolivälissä.

Kortteeritalona automiehillä oli Mäkelän kauppa (klikkaa)/kahvilarakennus, joka sijaitsi Karhujärvellä Hautajärventien risteyksen seudulla. Autosavottojen automiehiä olivat mm. Eino, Fredrik ja Heikki Vuolevi, Veikko Tunturi, Oskari Pohjola, Juho Portaankorva, Aatos Rooth ja Väino Alakulppi.

Autokalustona mm. GMC, Terävänokka-Volvo, Tykkipyörä-Diamond ja Chevrolet. Tukkien lastaamisessa autoihin käytettiin ns. kiramoa eli lastauslaitetta.

Epävirallisten tietojen mukaan näissä autosavotoissa saatiin aikaan sotaa edeltävän ajan suurin tukkikuorma Suomessa eli tukkien määrä 68 kpl ja kuorman tilavuus  lähes 637 kuutiojalkaa.

Esitelmä vuoden 2006 kyläpäivillä

Aiheesta on myös artikkeli Mobilisti-lehden numerossa 1/1997.

UPM Metsä – lehden artikkeli: upm_metsa_autosavotat.pdf

Eeva-Liisa Vuonnalan kooste autosavotoista

Kuvia autosavotoista: (kuvaa klikkaamalla saa isomman version)

Savottakuva 2Savottakuva 3Savottakuva 4Savottakuva 5Aholanvaarassa 1937. Kuvassa mm. Fredrik Vuolevi, Aatos Roth ja lentäjänlakki päässä Veikko TunturiAholanvaarassa 8.2.1939. Jussi Portaankorva ja 500 kuutiojalkaa puutavaraaSavotta Väinön kuvaSavotta PA säiliö Anttulassa


 

Vastaa

Powered by WordPress and HQ Premium Themes.